3/12 2009

Arkivbesök



Besöket i storstaden denna vecka skulle vara en vecka i arkivvärlden och det har det blivit.
I går var det som jag då skrev besök på Krigsarkivet men i dag var besöket förlagt till Armémuseet och detta arkivet. Det är lika fantastiskt varje gång jag kommer till de ställen där man inte tror det kan finnas särskilt mycket arkivhandlingar. I arkivhyllorna finns det handlingar och tidigare gjorda arbeten som man inte trodde skulle finnas.



På detta arkiv fanns det gott om renskrivna arbeten från första hälften av 1900-talet. Här fanns det ett stort antal tidningsklipp som människor tyckte det var roligt att arbeta fram genom att någon dag i veckan samlas och prata en stund och samtidigt utföra ett arbete. Det var det ideella arbetets tid då man inte enbart såg till att man skulle ha någon ekonomisk ersättning för att man fick samlas och umgås.



Någon timme i eftermiddag kunde jag också ägna mig åt en vandring på huvudstadens gator vilket är mycket intressant. Jag tror inte det finns några andra som har så brått som människorna här.
Jag stod i en rulltrappa och var bara fem steg från  att vara nere och vad tror ni hände. Ja just det en man ber om ursäkt för han var tvungen att gå förbi, han hade brått till parfymavdelningen. Där han sedan fick stå i kö.

Så det kan vara, jag funderar alltid på vad det är som gör Stockholmarna till detta jäktade släkte.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0