11/12 2009

En ny vecka till ända

Egentligen var min planering tidigare i höstads att jag skulle gå hem denna fredag för att ha en lång och härlig julledighet. Tyvärr blev det inte så utan det blir ytterligare några dagar till i det härliga jobbets våld.

I dag var det frågan om det första riktigt stora julbordet utanför hemmets väggar. Vi personal på museet tog oss till Götdala herrgård och inmundiga deras som jag tycker mycket smakfyllda julbord. Det är inte ofta som man träffar på en krögare som förstår att det är bättre att ha små fat med mat framme och sedan oftare fylla på, men det hade man förstått på Götdala.

Efter detta hade jag det stora nöjet att vara med när de båda Fredrikarna fick skriva på ett ettårs avtal om anställning vid museet. För bara några veckor sedan var vi uträknade och om det då hade velat sig riktigt illa kunde jag ha stått själv på museet när det öppnade igen efter ombyggnaden i april. Dock där tog arbetsmarknadsenheten vid Skövde kommun och ordnade till att jag fick två mycket dugliga arbetskrafter till min hjälp.

Kvällen har vi ägnat åt luciafirande här i kvarteret. Någon Lucia hade vi i år inte fått tag på men däremot några fantastiska spelmän med durspel. En sorts dragspel som ger olika toner ifrån sig lite beroende på om man drar utåt eller skjuter inåt i bälgen. Gruppen "De fyra durspelen" gjorde ett mycket uppskattat framträdande med valser snoer och sjuttis.

Viste Ni att i North Carolina är det förbjudet att sjunga falskt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0