22/4 2012

Den kommer nog

Ja med rubriken menar jag våren, den som inte skall komma ännu men som vi alla väntar på. Har ni lagt märke till hur massmedia hela tiden på olika sätt tjatar om denna vår. Jag hörde på den egna Radio Skaraborg då det i februari första gången nämndes att våren närmade sig. Det är en märklig kommentar då denna årstid gör det varje år under de fyra första månaderna. Det är ungefär lika dumt som att kungliga huvudstaden får stora skälvan när snön kommer. Har ni varit där någon gång vid dessa tillfällen så förstår Ni vad jag menar.

 

 

Ja kungliga huvudstaden där var jag för någon månad sedan och upptäckte en nymodighet på Drottninggatan i denna stad. Nu har man gått från svenskan helt och hållet. Till och med öppettiderna på dörrarna där nämner man veckans dagar är på engelska. Tidigare har jag retat mig på att när det är realisation i affärerna har man mängd olika uttryck för detta. Alla på andra språk än svenska. En konstig utveckling och än konstigare4 blir det när inte en av våra många TV kanaler längre kan kalla Nyheterna för detta utan måste kalla detta för News. Och när man nämner TV4 skall har ni säkert märkt de dåliga översättningarna i denna kanal. Intervjuar de någon på ett främmande språk verkar det som kanalen tror att alla kan dessa språk. Mej kvittar det men jag tänker på alla de svenskar som inte ens hänger med i engelskan vid en snabb intervju. Troligen är standarden på reportrarna så dålig att de inte klarar denna självklarhet att man skall översätta.

 

 

Jag tror att vi snart måste bli några som sätter stopp för dessa dumheter.  Det är med detta som alla de hänvisningar som man inom Radio och TV gör till sina hemsidor. Trots att det borde vara alla bekant att över en miljon svenskar inte har tillgång till dator fortsätter man på detta vis. Som jag ser det visar det på dåligt omdöme eller dålig respekt för andra människor.

 

Det kan bli intressant att se om det finns några mer som  delar min åsikt med denna amerikanisering som pågår i det svenska samhället.


Kommentarer
Postat av: Karl Andersson

Det var många tänkvärda ord, vi måste nog börja värna om det svenska språket också om vi inte skall ställa till det aldeles.

2012-04-23 @ 09:23:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0