21/1 2010

Vardagen är sig lik

Varför göra något enkelt när man kan krångla till det. Min föregångare som chef på Garnisonsmuseet hade detta som en stående replik när folk i krånglade till allt.

Och tänk i dag förstod jag vad han menade, eller också gjorde jag det inte. Jag förstod även i dag vad viktigt det är att ha historien klart för sig.

För det första skulle vi i dag på museet byta ut våra datorer, vi frikopplade oss från Försvarets datanät. Och tänk jag trodde inte mina öron när jag fick 3 x 3 papper framför mig och där totalt åtta rader skulle fyllas i men varje bunten bestod av tre papper. Tala sedan om att datorerna skulle spara papper och därmed träd och vara bra för miljön. Samtidigt med detta kan man undra varför försvaret har haft stora svarta hål i sin ekonomi.



I övrigt funderar jag på varför vi svenskar är så snabba med att tala om vad dåligt det fungerar i andra länder. Ta nu detta med Haiti som jag också tycker är hemskt, det är förskräckligt med alla dessa människor som lider och där nästan alla har någon som avlidit.
Dock är det så att det går bara att sitta på andra sidan jordklotet i ett samhälle som inte varit drabbat på samma sätt och där kritisera andra. Vad skall man göra när allt har rasat samman, det finnas inget sjukhus att ta in skadade i. De skadade vill hellre vara ute än inne i en byggnad som vid nästa efterskalv kan rasa. Jag tycker vi får försöka komma ner på jorden och inte vara så naiva att vi tror oss klara en sådan katastrof bättre i detta land. Jag hoppas vi slipper en jordbävning p styrkan 7, men skulle det inträffa är jag ganska säker på att vi skulle klara oss sämre än de människor som drabbats hårt på Haiti.

Det är nästan äckligt att höra hur självgoda vi svenskar är.


Kommentarer
Postat av: ulrika

INSTÄMMER....helt och fullt...

2010-01-21 @ 21:30:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0