10/1 2010

Nu är det som vanligt igen

Då var helgerna till ända, nu blir det som vanligt igen och det känns tycker jag riktigt bra. För många har det hela tiden varit som vanligt jag tänker närmast på en sådan yrkesgrupp som jordbrukarna. Såg >Ni Bonde söker fru, ett som jag tycker mycket lyckat program även om det inte bland bönderna som TV4 följde blev så många som lyckades med sitt uppsåt att träffa en parter, blev det underhållning för oss som tittade på. Och det kanske var det som var meningen.



För övrigt verkar det på vissa journalister som en ny istid har kommit, och ändå behöver man inte gå längre tillbaka än till mitten av 1960-talet eller så sent som 1987 för att träffa på en liknande vinter. Den vi hade i mitten av 60-talet kommer jag ihåg som värre än denna men man klarade sig då som vi kommer att göra nu.

 

Troligen har det moderna samhället vissa problem med de gamla väderlekstyperna. Att strömmen går några dagar var inget konstigt i mitten av 1900-talet. Det var bara att leva efter det och inte göra något väsen. Man fick lära sig att inte öppna kylskåp och frys. Var det kallt som i dessa dagar var det till att placera varorna från dessa båda förvaringsställena.

Det var den 31 januari 1208 för 801 år sedan i samma kalla väderlek som slaget vid Lena utkämpades på fälten nedanför minnesstenen.

Det är just detta att vi behöver lära av det gamla för att gå framåt, men i dag verkar det som vissa kretsar bara tror att man kan gå framåt utan att se tillbacka och detta tror jag är den stora faran för hela mänskligheten, särskilt för oss i den som vi tror utvecklade värden.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0