1 april SKÄRTORSDAG

April våren är här

Jag blev för några veckor sedan när jag en tidig fredagsmorgon var på väg att hålla ett föredrag överlycklig när jag såg för mig årets första tofsvipa på ett gärde utanför Falköping. När jag sedan dagen efter hörde att första tranan kommit till Hornborgasjöns frusna vatten kände jag att nu var äntligen den tid kommen då vi går in i nästa andning och möter den varma årstiden.



Vid dagens morgon promenad med hunden tyckte jag mig känna i det regn som föll att nu är det vårregn som kommer för att smälta bort den sista snön. Sopbilen har nu också kört på stadens gator vilket även det är ett vårtecken så gott som något.



Veckan har i övrigt varit ganska lugn med mycket arbete med den nya utställningen som vi nu snart öppnar vid museet. Nu kommer vi att ta med de stora medeltida slagen som stått i Skaraborg. Det har varit fem och jag avslöjar inte här vilka det är utan inbjuder Er som läser detta att komma till museet och se vilka det är.

När jag tänker på Påskarna under ens uppväxt framstår de som jag upplevde på Ruder utanför Tibro som den lyckligastern. Det var där som vi under en månad före påsk samlade ris och grenar till det lilla gärdet vid torpet Dungen. Påskelden som med tiden blev ganska stor syntes långväga omkring och det fanns de som sade att de sett den ända in till Skövde. Det var tider det, det var då som var och en tog eget ansvar för det man gjorde och att det fanns ett fåtal regler för hur man fick fira påsk. Den av dessa som var som svårast att acceptera var den att man inte fick göra något på långfredagen. Inte ens klippa i papper eller annat sådant påhitt. Den dagen skulle man hålla sig lugn och sansad.

Nu hoppas jag att det hela denna påsk blir lugnt och sansat för alla.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0