Fredag 30/10 2009

Fredag igen

Då var det fredag igen, denna dern var den lediga fredagen dagen före allahelgondagen. Tänk vad tiden rusar jag tycker inte det är längesedan det var allahelgonhelg och vi reste runt på kyrkogårdarna och tände ljus, för de som flyttat över till andra sidan.

Alla helgons dag och alla själars dag firas den lördag som infaller mellan den 31 oktober och den 6 november, seden är bara drygt ett halvt sekel gammal i Sverige.  Allhelgonadagen, har firats i katolska kyrkan sedan 700-talet där det var de helgon som inte hade egna dagar i almanackan som firas. Dagen efteratt man firat helgonen, firades alla själars dag för döda familjemedlemmar.
Under Sveriges katolska medeltid näms allhelgonadagen första gången i Vallentunakalendariet 1198. Då tillhörde denna helg andra klassens helger, som betyder att den i betydelse kom närmast efter jul, påsk och pingst.

Jag tycker mig i år ha känt att detta med halloween har fått stå tillbaka för vårt svenska allahelgonfirande vilket är ett steg i rätt riktning. De enda som har glädje av halloween jippot är handlarna. Jag har väldigt svårt att förstå varför vi inte skall kunna ta det lite lugnt och tänka på de som flyttat över, vi skall alla dit en gång och då tror jag de flesta av oss vill att man firar denna dag med respekt och inte för att affärerna skall få sälja krimskrams.


Hösten har även kommit här på gården. Löven ger sig iväg till marken och man kan åter vinka åt grannen som finns på andra sidan gatan.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0