25/11 2009

En dag vid skrivbordet

Det är väldigt vad fort det samlar sig uppgifter på skrivbordet. Var som Ni såg i går borta från denna arbetsplats. Och detta med datorer är mycket bra men det fodrar att man behandlar ärenden direkt för annars samlar det sig.

I dag vid halv åtta kommen till arbetsplatsen var det över trettio mail i den ena datorn och i den andra 23 stycken. Glädjande är det sådana mail där man får hjälpa forskare med uppgifter ur soldatregistret. Vi har numera inte bara Skaraborg att hämta uppgifter från och förmedla nu gör vi det också när det gäller Södermanland, Dalsland, Härjedalen, Dalarna och lite som tillhör Älvsborg. Det är en fantastisk upplevelse när man kan hjälpa människor att hitta sina förfäder. Hade tidigare i dag en forskare som inte bara fick den person han sökte utan ytterligare tre generationer.

Vad är det då som i dag gör mig frustrerad. Ja dels är det den årliga debatten om detta med djurhållningen.  Det är skrämmande när massmedia går på det som fanatiker visar. Lika skrämmande som att det finns människor som kan behandla våra vänner djuren på detta förfärliga sätt. Tro nu för allt i världen inte att jag vill ha djurhållningen på detta sätt men att ägna en hel dags nyhetsrapportering åt ett och samma ämne som skedde i går är helt orimligt, låt lagen ha sin gilla gång. Både för de bönder som sköter sina djur på detta hemska sätt men även för de som ger sig in och filmar utan tillstånd, utan någon juridisk kunskap skulle jag tro att det där blir frågan om olaga intrång.
 Samtidigt tänker jag på vad den gamle soldaten berättade för mig. Jag köpte alltid en tidning när jag skulle in till mötet på Axevalla hed och det var en bra tidning, för den räckte hela året tills jag skulle in igen.
Har ni tänkt på det att det är samma visa varje år, det är alltid något fel på vår mattradition. Jag har fått för mig att någon tradition det får vi inte ha, det kan ju visa att vi inte utvecklas som vissa i samhället vill.
Men den som ingen historia känner till har inte någon framtid.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0