17/11 2009

Norrlands turné går mot sitt slut

Så var det bara en natt kvar på City Hotell i Sollefteå. I dag fick vi den gode Olle med på att vi får lägga ut det stora båtsmansregistret för Medelpad och Ångermanland att vi får lägga ut det på Centrala Soldatregistrets hemsida. Adressen för de som frågar på materialet skall sedan gå till museet här i staden där vi också i vår skall ställa upp en dator för att besökare själva skall kunna söka i materialet.

Eftermiddagen ägnade jag åt SVAR huset i Ramsele dit jag var kallad tack vare att de där hade en kurs i soldatforskning. Det var en mycket trevlig tillställning där jag på kvällen presenterade det nya soldatregistret samt berättade några saker som man bör tänka på när man forskar i det militära materialet.

I morgon onsdag bär det av mot hemmets lugna vrå där torsdag och fredag blir mycket arbete på museet nu när vi skall vara kvar i byggnaden. Spännande skall det också bli att se hur mycket det är som är gjort med Claus flyttning, antagningen är det mesta genomfört och vi kommer troligen endast att ha lite att flytta i helgen.

Det var ett förfärligt regnande får hoppas att det i morgon håller upp då det är betydligt roligare att köra då. Skall också se om det är som jag då och då känner att det går fortare hem än bort. Jag skall åka samma väg och starta sju som jag gjorde när jag åkte upp. På fyra timmar skall jag ta mig till Gävle och dit tog det fyra timmar när jag åkte upp. En spännande jämförelse.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0