31/10 2010

Medaljen en överraskning



Det var då det hände, en månad innan hade jag fått ett brev från Styresmannen Christina Matsson på Nordiska museet där hon meddelade att jag tilldelats Nordiska museets medalj För hembygdsvårdande gärning och just den 24 oktober på museets högtidsdag.
Ni kan tro att det var någon som funderade på vem som tipsat museet om just mitt namn, jag den lilla västgöten som fick arbeta med det som ligger mig varmt om hjärtat, nämligen att bevara de gamles historia.
Efter några veckors forskande fick jag så reda på att det var ledningen vid Statens försvarshistoriska museer med Överintendent Staffan Bengtsson och kanslichefen Christian Braunstein som föreslagit undertecknad.

 
Dagen började med lunch i museets restaurang där menyn bestod av:
 Halstrad sik med dill- och senapsgräddsås och smörstekta kantareller.
Efter detta serverades vi kaffe och äppelkaka med vaniljsås.
Är det något jag vill rekommendera alla som läser detta är att vid besök på Nordiska museet anpassa detta så att man också kan intaga lunch. En helt fantastisk mat i en mycket trevlig miljö.


Medaljen överlämnades på en av de ståtligaste platserna på något av våra museer nämligen framför den stora Gustav Vasa statyn. Det var ordföranden i Nordiska museets styrelse Lars O Grönstedt som överlämnade utmärkelsen efter att Christina Mattsson läst upp motiveringen, som i mitt fall var för inventeringen av de indelta soldaterna.
Eftersom platsen var väldigt bra utvald är detta en händelse som jag aldrig kommer att glömma. Tack alla ni som hjälper till att belysa knektens liv och leverne.




Kommentarer
Postat av: Mariette

Grattis, grattis! Det var du verkligen värd!

2010-11-01 @ 16:13:03
Postat av: ulrika

stort grattis, nu är jag riktigt stolt över min morbror....hoppas att allt är bra och jag måste ju säga att Nordiska museet är ett enormt intressant museeum, minns de två barnen som stod utanför en dörr med framsträckta händer och "tiggde"....kram kram

2010-11-11 @ 07:11:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0