1/12 2009

Veckan börjar
I DAG TISDAG SKINER SOLEN
Så startade åter en vecka som gör att vi närmar oss jul ytterligare ett steg. Hur skall vi nu hinna med allt det som skall göras inför den högtiden är det årligen återkommande spörsmålet. När man sedan kommer fram till den 24 december har man också hunnit med det som skulle göras och traditionen som varje familj har är fulländad.

Måndagen innebar att arbetet med att ändra utställningarna startade. Jag fick också klart för mig hur jag skall göra en mindre förändring i reception för att besökaren redan där skall känna att det händer något på museet när vi har det stängt. En nyhet nästa år blir en basutställning om medeltida slag i Skaraborg. Där blir det de fem stora bataljerna som vi skall belysa något.

I dag tisdag bär det av mot kungliga huvudkommunen där jag kommer att tillbringa resten av veckan bland annat med besök på Krigsarkivet och Armémuseets arkiv, fredagen kommer vi att ägna åt att styra upp soldastregistreringen för att säkerställa den i framtiden.
Förfrågningarna i det material som där finns ökar allt mer vilket bland annat gör att trycket på Centrala Soldatregistret blir stort samtidigt som vi skall hålla igång museet kan det då och då bli besvärligt att hinna med under ordinarie arbetstid.

Det är alltså en spännande vecka med forskning på arkiv som ligger framför undertecknad och om detta ber jag att få återkomma.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0